SUMBER TENAGA DIMANA-MANA

" Terima kasih kerana sudi melayari blog saya ini. Anda semua adalah terbaik kerana peka dengan isu ini. Marilah kita bersama mengamalkan konsep kecekapan tenaga walau dimana sahaja kita berada untuk kebaikan bersama"....arifridzuan 2017

Friday 14 July 2017

10 LANGKAH BIJAK UNTUK JIMATKAN PENGGUNAAN ELEKTRIK DI RUMAH


Berikut adalah 10 langkah bijak untuk menjimatkan elektrik di rumah:

  1. Pemantauan – Lakukan pengauditan tenaga elektrik dirumah. Ini boleh dilakukan dengan memeriksa penggunaan peralatan elektrik yang menggunakan banyak tenaga elektrik. Bil elektrik hendaklah konsisten dengan penggunaan peralatan elektrik. Ini kerana ada sesetengah peralatan lama atau bermasalah akan menyebabkan penggunaan elektrik lebih daripada biasa.
  2. Plug – Matikan suis dan tanggalkan plug apabila peralatan elektrik tidak digunakan. Menurut TNB, pengaliran tenaga akan tetap berlaku kalau plug tidak ditanggalkan.
  3. Suis – Matikan suis lampu, kipas dan hawa dingin apabila tiada sesiapa di dalam bilik. Ini antara langkah bijak yang paling mudah tetapi susah untuk segelintir daripada kita amalkan.
  4. Peralatan Elektrik – Kalau boleh belilah peralatan elektrik yang mempunyai label jimat tenaga. Skim pelabelan ini dilaksanakan di bawah seliaan Suruhanjaya Tenaga. Ia akan memberi maklumat tentang peratusan penjimatan elektrik yang digunakan.
  5. Lampu – Pastikan lampu yang digunakan dari jenis cekap tenaga. Kalau boleh bertukar kepada lampu jenis flouresen untuk pencahayaan dalaman kerana ia lebih menjimatkan.
  6. Peti Sejuk – Kalau boleh belilah peti sejuk yang bersesuaian dan menepati keperluan keluarga. Elakkan beli yang terlalu besar. Selain itu, elakkan daripada membuka pintu sejuk dengan kerap kerana 30% udara sejuk keluar setiap kali pintu dibuka. Elak meletakkan peti sejuk pada tempat panas dan berikan sedikit ruang di sekeliling peti sejuk bagi membolehkan pengaliran udara bebas.
  7. Pendingin Hawa (Aircond) – Tetapkan suhu pendingin kepada hawa kepada 24 – 26 darjah C. Baca disini untuk 5 tips penggunaan penghawa dingin dengan bijak! Selain itu, beli pendingan hawa yang sesuai dengan saiz bilik kerana ia akan membantu mengelakkan pembaziran tenaga. Selain itu, beli pendingan hawa yang sesuai dengan saiz bilik kerana ia akan membantu mengelakkan pembaziran tenaga.
  8. Mesin Basuh – Jika anda kerap menggunakan mesin basuh, dicadangkan membeli mesin basuh jenis muatan hadapan.
  9. Komputer – Elakkan penggunaan “screen saver” dan matikan suiz monitor jika tidak digunakan. Eloklah kalau komputer di ‘shut down’ dan elakkan dari sleep mode.
  10. Seterika – Setiap kali menggosok pakaian hendaklah dalam jumlah yang banyak. Kalau boleh gosok pakaian untuk seminggu sekali pun sudah memadai.
Share:

0 comments:

Post a Comment


"Tenaga perlu digunakan secara cekap untuk mengelakkan PEMBAZIRAN ....bagi kemandiran generasi akan datang. Anda mampu mengubahnya bertindaklah sekarang sebelum terlambat."

Blog Archive

DEFINISI

Tenaga
Merujuk kepada kebolehan atau kuasa untuk membuat sesuatu kerja.(‘Energy is the ability or power to do work.’).
Kecekapan Tenaga
Merujuk kepada penggunaan tenaga yang cermat, berhemat dan bijaksana.

KIRA BIL ELEKTRIK ANDA

KIRA BIL ELEKTRIK ANDA
Klik Gambar

INILAH SAYA...SEADANYA

Arif Ridzuan

Tempat belajar:
Sekolah Menengah Sains Kepala Batas, Pulau Pinang

Jawatan:
Ketua Pelajar (Head Perfect)
Exco Badar
Naib Pengerusi Kelab Memanah
Setiausaha Persatuan Sains
Guru Muda Matematik Tambahan

Pencapaian Akademik :
* Pelajar Terbaik Keseluruhan PT3 2015 = 10A
* Pelajar Terbaik Keseluruhan Tingkatan 4 2016 = Straight A

Pencapaian Kokurikulum
* Pingat Emas Program Kepimpinan UNITEN Peringkat Kebangsaan
* Pingat Gangsa Program FRIS Peringkat Antarabangsa
* Anugerah Pencapaian Terbaik Pertandingan Robotik Peringkat Negeri

Harapan
Menjadi pelajar terbaik SPM 2017 dengan 9A+ dan mendapat tajaan biasiswa YTN

JOM HUBUNGI SAYA

email : 221000arif@gmail.com
facebook: arif ridzuan
Boleh hubungi saya untuk bertukar-tukar maklumat mengenai pelajaran atau apa-apa jua perkara..saya sedia berkongsi idea dan tips..

WAJIB DIKETAHUI HAK ANDA SEBAGAI PENGGUNA

WAJIB DIKETAHUI HAK ANDA SEBAGAI PENGGUNA